Retro

5 Feb

Var  av nån anledning inne, för första gången på typ 3 år,  på min Myspace. Inget var sig likt, kände mig vilsen och rädd…. Då för tiden såg jag ut så här:

….och gjorde sånt här:

Hittade även ett bra blogginlägg jag skrev 2007, här får ni det så slipper jag skriva så mycket…

Avstånd…

Aktuellt humör:hoppfull

När jag var betydligt yngre än vad jag är nu så gick jag på Södra skolan i Falun och hade en träslöjdlärare som hette Börje. Han var en ganska schysst gubbe som hade sågat av en bit av sin tumme, som de flesta slöjdlärare, och han var grym på att bränna in vacker skrift med en sån där brännpenna. Gjorde många askar och smörknivar som han sen på beställning brände in nått fint på och sen gav man stolt bort den till mor eller far.

Men det som var mest imponerande med Börje var att han hade ett perfekt ögonmått. Han kunde måtta ut på millimetern hur långa saker var, vart exakt man skulle såga för få saker att bli korrekta å så. Ofta kunde han ta upp en pinne ur nån hög, Man frågade förväntansfullt hur lång den var och han sa ”Tja….28.3cm….”. Sen drog han upp linjalen och det stämde på millimetern!! Där stod vi som gapande men imponerande fån och ett sus av beundran gick genom klassen.

Nu när jag gammal och grå jobbar som frisör så pratar jag ofta om centimetrar, hur mycket som ska av hit och dit. Det är ofta väldigt viktigt för kunderna att veta exakt hur mycket som ska falla av deras svall. ”Hur mycket kommer du ta av tror du? ”Ja, skulle nog vara bra att ta av ungefär 3cm…”, ”Jaha, oj, men kan du inte ta 2.½ då så det inte bli för kort!”, ”Självklart, vi tar 2½…..”.

Så här om dagen så kom jag att tänka på träslöjds-Börje och hans fenomenala avståndbedömning. Och kände att, shit, det kan nog vara så att jag , eftersom jag står och pratar centimetrar hela dagarna, har jobbat upp ett schysst ögonmått jag med. Tänkte på det hela dagen och när jag kom hem så drog jag fram papper, penna och en linjal. Måttade upp vad jag trodde var en, två, tre, fyra och fem centimeter. Fattade tag i linjalen och började förväntansfullt mäta mina streck. Resultatet var häpnadsväckande……åt helvete fel!! Mina två cm var snarare en, och fem var tydligen tre i verkligheten. Damn!!  Här har man stått och kaxat upp sig över sitt ögonmått och så visar det sig att man är helt obegåvad.

Så de senaste dagarna har jag ändrat teknik och säger i stället att jag kommer att kapa av ”så här mycket”, och visar mellan tumme och pekfinger. Känns rättvisare på nått sätt, och så slipper man att kunden grabbar tag i en tofs som trillar av och måttar den till fem i stället för två centimeter.

Efter det här så tänker jag på avstånd mer och mer. Förstår nu sambandet mellan min oförmåga att måtta rätt och att jag tex alltid häller ut min öl i knät innan jag hunnit få glaset till munnen, att min fot/smalben, knä är otäckt gul och blå efter en felbedömning i tunnelbananetrappan förra lördagsnatten, att jag slår i mina framtänder väldigt ofta jag äter och dricker vilket resulterar i taggiga tänder och slutar eventuellt i en jävligt dyr tandläkarräkning, att jag klipper mig i fingrarna några gånger i veckan, att jag alltid häller upp för mycket kaffe och spiller ut det över mina händer, aj aj, att jag för det mesta tänker ”det är luuugnt!” när jag ska i väg och möta upp nån, men blir alltid sen. Allt detta pga min avståndsbedömning.

Avstånd är dåligt. Måttar man fel blir det dumt. Man trillar, man spiller. Är ett avstånd för långt blir det jobbigt att gå. Avstånd mellan människor är dumma, svåra, sorgliga. Men ska träna upp mig, så jag måttar rätt, och minskar vissa avstånd.

Jag tror Börje är död. Han fick amputera båda benen. Men han var en jävel på millimetrar!!

Puss på er!!

Kommentera

